גירושין של בעלי עסקים / עצמאים

מה שמבדיל בין גירושין של אנשים ״רגילים״ לבין גירושין של ״בכירים״ הוא מונחים חמקמקים שנהוג לכנותם ״נכסי קריירה״, ״נכסי מוניטין״, ״נכסים פונטציאליים״ ועוד כהנה הגדרות שלא הופכות את הנושא לברור יותר דווקא.

מטבע הדברים, קל יותר להתחקות אחרי נכסי קריירה של בכירים שכירים מאשר אחר נכסי קריירה של בכירים עצמאים. (כבכירים עצמאים מקובל לראות את בעלי המקצועות החופשיים כמו רופאים, עורכי-דין, רואי חשבון וכד׳).

נכסי קריירה

בית המשפט או בית הדין יפרשו את האמור כנ"ל באופן מרחיב. כך למשל, היותה של האישה עקרת בית (ולטענת האב אין לה קשר לצבירת הנכסים עליהם תהייה המחלוקת) תיחשב גם תיחשב ויהיה לה ערך כספי של ממש. שהרי אלמלא השקיעה האישה את זמנה אהבתה ומרצה בגידול הילדים ובכך ויתרה על קריירה עצמאית משלה וכל זאת תוך שהיא מאפשרת בכך לבעל לפתח קריירה משלו, יגיע לה חלק מהכספים שבית המשפט או בית הדין יעריכו כי הבעל צפוי להשתכר בעתיד. אלה כאמור נקראים "נכסי קריירה".

נכסי מוניטין

ישנם גם נכסי מוניטין כפי שכבר צויין לעיל; למשל, אם הבעל הקים משרד עו"ד או משרד רו"ח או משרד אדריכלים הנושא את שמו ואותו משרד גדל להיות פירמה, הרי ניתן לומר שהבעל צבר מוניטין. במוניטין זה יש גם לאישה חלק במסגרת חלוקת הרכוש המשותף.

כתבו לנו

נכסים מוחשיים

בעוד שנכסים כמו בתים, דירות, מגרשים, חשבונות בנק, תיקי השקעות, זכויות פנסיוניות ועוד קל באופן יחסי לאמוד ולהעריך (גם אם לא תמיד – ועל כך בטור אחר באתר) ולכן נהוג לכנותם ״נכסים מוחשיים״, לא כאלה הם פני הדברים כשמדובר בנכסי קריירה, נכסי מוניטין ו״נכסים ערטילאיים״ דומים.

הקושי בהערכתם של נכסים ערטילאיים כאלה נובע משני טעמים עיקריים: האחד, מדובר בנכסים פוטנציאליים עתידיים, עובדה שכשלעצמה מציבה קושי גדול שכן מי מאיתנו יודע מה צופן לו העתיד, והשני, אין מדובר בערכים מוחלטים;

כך למשל, כשמדובר בחלוקת נכס מוחשי כמו דירה למשל, דו״ח שמאי קצר וענייני יסיים מחלוקת במהירות, כמו גם דף חשבון שמפיק בנק בלחיצת "Enter".

נכסים ערטילאיים

לא כאלה פשוטים הם הדברים כשמדובר בנכסים ערטילאיים;

  • כמה שווה מוניטין של משרד עורכי-דין?
  • איך אפשר לקבע מוניטין של משרד רואי-חשבון?
  • איך אפשר לכמת מוניטין של רופא מנתח?
  • איך ישפיע ניתוח כזה על אומדן כושר ההשתכרות העתידי של כל אחד מאלה?
  • ומדוע בכלל רלוונטי כושר ההשתכרות העתידי?
  • האם ההתחשבנות בין הצדדים לא אמורה להיפסק ולמצות את עצמה במועד הגירושין?

ואם זה נראה לך מסובך זה לא מקרי..  

המועד הקובע לחלוקה

וכאילו לא די בכך, ישנה גם ״תת הבחנה״ נוספת שבין נכסים ערטילאיים כאלה שכבר נצברו עד לפתיחתו של הליך הגירושין, לבין כאלה שעוד צפויים להצטבר בעתיד ושנהוג לכנותם גם ״נכסים פוטנציאליים״.

״בכיר״, בין אם הוא שכיר ובין אם הוא עצמאי, צבר במשך השנים ״הון״ לא מוחשי שמבוסס על ניסיון, מוניטין חיובי שנצבר, תפקידים שמילא בהצלחה, עסקים שהקים וניהל בהצלחה וכד׳. אותו הון לא מוחשי הנו גורם מפתח לגבי כושר ההשתכרות העתידי של אותו בכיר, סוגיה מרכזית שתעמוד במרכז מאבק הגירושין.

מומלץ לכן לכל בכיר לתכנן* ככל האפשר את ״מהלך הגירושין״ שלו וכזאת מן הסתם לעשות בעזרתו של עו״ד מיומן שבשלב הזה של התכנון יערוך ״ספירת מלאי״ של כל הנכסים שצפויים לעמוד במחלוקת בקרב הגירושין ויתמקד באופן שבו ניתן יהיה להגן ככל האפשר על הנכסים הלא מוחשיים שיש לו, שכן בהיותם נכסים בלתי מוחלטים בעלי ערך בלתי מוחלט, תהייה חשיבות רבה ליכולתו של עורך הדין להציג אותם ״לפי הנמוך״ ותכנון מוקפד מראש של הקרב שבו נתון הוא כי הצד השני יעשה כל שביכולתו להציגם ״לפי הגבוה״.

* אלא שבחיים האמיתיים לא תמיד ניתן לתכנן את הדברים ולא פעם ימצא עצמו דווקא הבכיר מופתע ממהלך גירושין לא צפוי שנוקט הצד השני. מובן שבתרחיש כזה נשמטים מאליהם יתרונות התכנון שאוזכרו כנ״ל ודווקא בתרחיש כזה, כדאי יהיה לאותו בכיר להיות מלווה בעו״ד מיומן, מנוסה וחד, שידע לנהל ביעילות ובמהירות את ״שלב הבלימה״ במתקפת הפתע שנחתה על הבכיר, למזער נזקים ולעבור מוקדם ככל האפשר להתקפה.

אני גידלתי את הילדים ובזכותי עשית קריירה

מובן כי טענה צפויה של הצד השני בהתייחס לנכסים עתידיים תהייה כי הוא, ויתר על קריירה (מובטחת?) כדי שהבכיר יוכל לפתח את שלו, כפי שאכן עשה, ולכן זה גם (בעיקר?) בזכותו.

גם אם מדובר בטענה צפויה ואף שגורה, אין להקל בה ראש ואין להתייחס אליה ככזו. עו״ד מיומן יתייחס לטענה כזו כאילו זו הפעם הראשונה שהוא נתקל בה, וכאילו שזו הפעם הראשונה שטענה כזו מושמעת בבית המשפט. הוא יירד לעומקה, יפרק אותה לגורמיה (תרתיי משמע) ולא יאפשר ״סלים קלים״.

איך מחלקים נכסים ערטילאיים

חלוקה של נכסים עתידיים שאינם מוחשיים, בין אם בהסכם ובין אם בדרך של הכרעה בפסק דין, יכולה להיות בדרך של תשלום חד פעמי, תשלום חודשי, או בכל דרך אחרת שתביא לידי ביטוי חלוקה מוחשית, של אותם נכסים שאינם מוחשיים.

כדאי לשים לב כי היו גם היו מקרים שבהם ניהול לא נכון של המערכה הביא לתוצאה שהצד השני קיבל בסופו של דבר יותר מכפי שדרש בתחילת הדרך..

גם בכירים הם בני אדם

בסופו של דבר ימצא הבכיר עצמו עובר באותם שבילים ונתקל באותן משוכות שבהן ייתקל גם מי שאינו מוגדר ״בכיר״. רגשות שנפגעו, יצר נקם, כאב על פירוק המשפחה, דאגה לילדים, דאגה מפני המחר ועוד, כך אלה ועוד אינם עושים הבחנה בין בכירים לשאינם בכירים. כדאי לכן שעורך הדין שלך יוכל לתת לך ביטחון ומענה ״גם״ במישורים חשובים מאוד אלה.

* מידע על מאפיינים מיוחדים לבכירים בענף ההייטק ניתן למצוא בעמוד המתאים באתר.

גלילה למעלה
Play Video
דילוג לתוכן