גירושין של אנשי סטארטאפ והייטק

Play Video

"גירושיי הייטק" – כדאי לתכנן

במידת האפשר כדאי לתכנן כל גירושין, לאו דווקא גירושין של אנשיי הייטק. אלא כשמדובר בגירושיי הייטק המצב מורכב פי כמה וכמה ובהתאמה, צריך להיות התכנון. זאת בין אם הם היוזם הנו איש הייטק ובין אם היוזמת הנה אישת הייטק.

בהתאמה, יפים הדברים אם יוזם או יוזמת הגירושין הנו או הנה איש הייטק והיא או הוא יהיו הלקוחות שלנו, ויפים הדברים באותה מידה אם הלקוח שלנו יהיה דווקא זה שאיש/ת ההייטק עוזבת אותו או שהוא חש שהוא/י עומד/ת לעזוב אותו.

בנוסף אפוא למורכבות הקיימת בכל גירושין באשר הם – ובמיוחד בגירושין בין אנשים אמידים שיש להם רכוש ניידי ודלא ניידי, מורכבים אף יותר הנם גירושיי הייטק. לגירושי הייטק ישנם מאפיינים שלא נמצא בגירושין מ"סוגים" אחרים, גם אם מדובר בגירושין בין אנשים אמידים או גירושיי בכירים (זה לא תמיד יהיה אותו הדבר).

הנה מספר דוגמאות למרכיבים שעורך הדין של איש ההייטק המתגרש או של בן הזוג שאיש ההייטק מתגרש ממנו צריך להביא בחשבון:

  • ראשית, מהו הידע, הטכנולוגיה והכישורים היזמיים שיש לאיש ההייטק עצמו – עוד בטרם בוחנים את הרכיבים המשפיעים הנוספים (והחשובים) שלהלן. יש לכל אלה ערך ושווי כלכלי;
  • בהתאמה ובהשלמה לנ"ל, מהו הצפי שאותו איש הייטק יוכל להיות בעתיד יזם הייטק, סטארטאפיסט הייטק, או חלק מחברת הזנק הייטק;
  • אם הינו שכיר בחברת הייטק, מהו שכרו וחשוב מכך, מהי שיטת חישוב שכרו (על חלקיה הגלויים והנסתרים);
  • הסכם העסקה של איש הייטק יהיה בדרך כלל ב"עובי של ספר טלפונים". דרושה בקיאות גדולה של עו"ד מיומן כדי לקרוא מסמך כזה, להבין אותו לעומקו, לאתר את "מנגנוני ההסתרה" שיש בו ולהתחקות אחריהם.
  • בכל חוזה העסקה של איש הייטק יהיה "סעיף אי תחרות" (כדאי לדעת שעל-פי הדין הישראלי לא ניתן להתנות אי תחרות לתקופה שמעבר לשנה גם אם חוזה ההעסקה נוקב בתקופה ארוכה יותר). תכנון הגירושין ולפחות ניהול אסרטיבי ומיומן של התהליך אם לא ניתן היה לתכנן אותו, יאפשר לסכל או לפחות לשבש טענות של בן הזוג לנכסי קריירה (ראה כנ"ל).

כתבו לנו

  • מצד שני, כמעט בכל חוזה העסקה של איש הייטק נמצא מענקים שמותנים באירוע מסוים, בזמן מסוים, או בהגעה ליעד מסוים. כך או כך או כך, מדובר בפרמטרים שיש לעובד ההייטק סוג של שליטה. למשל, אם הוא אמור לקבל מענק מסוים בהגעה ליעד שטרם הגיע אליו, הוא יכול לתזמן את מועד ההגעה ליעד הזה על-פי שיקולי תכנון הגירושין.
  • במקרה של דוגמא זו ובהינתן כי אותו איש הייטק שלנו כבר "חצה את הרוביקון" והחליט להתגרש, יציע לו עורך הדין שלו מצד אחד להאיץ את הליך הגירושין ומצד שני לדחות עד כמה שניתן את מועד ההגעה ליעד המתגמל.
  • גם בדוגמא זו, יהיה הבדל בין תכנון הגירושין מראש, לבין ניהול הסיטואציה כשעוה"ד מקבל את התיק לאחר שקרב הגירושין למעשה כבר החל. בשתי האפשרויות ובשני הנתיבים הללו, הצלחת הקרב תהיה תלויה במידה רבה בניהול הנכון שלו.
  • איזה דרכי תגמול נהוגים באותה חברת הייטק בנוסף לשכר;
  • איזה תמריצים נהוגים בה ומהי השיטה לחישוב אותם תמריצים;
  • מהו מערך האופציות באותה חברת הייטק וכמובן, איזה וכמה אופציות מחזיק אותו איש הייטק ו/או נתון כי יחזיק בעתיד ובמיוחד, מה יהיה המצב כשהוא או חברת ההייטק בה הוא מועסק מבצעת אקזיט. המילה "אופציות" אינה מסגירה כמה רבדים יש בה. הנה כמה מהם:
    • מהו מועד קבלת האופציה/ות;
    • מהו מועד הבשלת האופציה/ות;
    • מהו המועד האחרון למימוש האופציה/ות;
    • האם מועד ההבשלה ו/או המועד האחרון למימוש האופציה/ות כבר חלף/ו, או שהוא/ם צפוי/ים לקרות בעתיד כלשהו ואם כך – מתי ובאיזה תנאי מתלה;
    • מהו סוג המניות שצפוי לקבל איש ההייטק בעת מימוש האופציה/ות;
    • וגם.. איך מגלים אופציות סמויות..

אם נדמה עד כאן כי הדברים מסובכים – וזה נכון – הם מסובכים פי כמה כשמדובר בעובד הייטק שעובד בחברת הייטק בינלאומית, שכן חלק מההטבות והתמריצים שמובטחים לו ישולמו לו בחו"ל, הרחק מעיניו של בן הזוג הננטש ולפיכך קשה עוד יותר לגלות אותם. 

 

נכסי קריירה

הקריירה – ובענייננו קריירה של בכירים – ובמסגרתה נקודת הזמן בקריירה שבה מתקיים הליך הגירושין, יש לה ערך כספי. על כך כמובן יש להוסיף את פוטנציאל ההשתכרות העתידי של הבכיר באותה קריירה נתונה, בתקופה שלאחר הגירושין. לבן הזוג יגיע כמובן חלקו גם מהחלק העתידי של הקריירה (ראה כנ"ל את הטיעונים שעיקרם: ״אלמלא גידלתי את הילדים ודאגתי לכל רווחת הבית לא היית יכול להתקדם בקריירה ולהגיע למעמד של בכיר״ ו/או ״ויתרתי על קריירה משלי לטובת הקריירה שלך כדי שתוכל להיות בכיר).

כשמדובר בגירושיי הייטק מקבלים הדברים משמעות גדולה פי כמה וכמה. לא תמיד ידוע (כן ידוע לעומת זאת שבן הזוג תמיד יודע אחרון) כי בניגוד למקצועות ועיסוקים "בכירים" אחרים, האוצר האמיתי של איש ההייטק נמצא.. אצלו בראש. הרעיון המנצח שהולך להיות הסטאטאפ של העשור – שהכל כבר למעשה מוכן להזניק אותו (תכניות עסקיות, מנהלי מוצר, מנהלי תכנה, משרדים מפוארים, משקיעים להוטים ועוד ועוד), איש חוץ ממנו (ומעורך הדין הנאמן והמיומן שלו) אינו יודע על כך. גם בן הזוג לא..

ואז, שעה שבן הזוג חוגג על איך הצליח "להוציא ממנו" כל כך הרבה ומעבר לכל הציפיות, "יום אחרי הגט" יצא הסטארטאפ הנ"ל לדרך. במלא הקיטור, בפול סילון.

עורך הדין המיומן שמנהל את קרב גירושיי ההייטק, אם הוא מייצג את איש ההייטק המתגרש, הוא בוודאי יידע לחתור ולהגיע להסכם גירושין שיגן על הלקוח שלו, איש ההייטק כאמור, מפני דרישות ותביעות עתידיות של בן הזוג שירגיש עתה ש"הצליחו לעבוד עליו".

מצד שני, אם אותו עורך-דין מיומן שמנהל את קרב גירושיי ההייטק אבל הפעם הוא מייצג את בן הזוג של איש ההייטק המתגרש ממנו, הוא בוודאי ידע לחתור ולהגיע להסכם גירושין שיגן על הלקוח שלו, בן הזוג של איש ההייטק כאמור, מפני "תרגיל" כזה (או אחר) כך שלא יימנע מהלקוח (בן הזוג של איש ההייטק) לדרוש את המגיע לו מאותו סטראטאפ מצליח גם אם ימריא כאמור לאחר הגירושין.

נכסי מוניטין

נכסי מוניטין יהיו רלוונטיים מאוד בגירושיי הייטק, באופן מובן מאליו אם איש ההייטק הנו סטארטאפיסט עצמאי שידוע בענף כתרנגולת שמטילה ביצי זהב, ובאופן שאולי קצת פחות מובן מאליו אם איש ההייטק בו מדובר הנו שכיר בחברת הייטק, אך כזה ששמו הולך לפניו ושכל החברות המתחרות לחברת ההייטק שבה הוא מועסק מחזרות אחריו, ומתחרות ביניהן מי תציע לו יותר כדי שיעזוב את חברת ההייטק שבה הוא מועסק כרגע ויעבור אליה. עו"ד מיומן שמתמחה בגירושיי הייטק ידע לאבחן את פוטנציאל המוניטין הזה, בין אם הוא מייצג את איש ההייטק המתגרש או אז הוא ינווט את קרב הגירושין באופן ש"יטשטש" את הנתונים הנ"ל, ובין אם הוא מייצג את בן הזוג של איש ההייטק ואו אז, הוא ידע לחתור ולהגיע אל אותם רכיבים בדיוק ולהניח אותם על השולחן מתחת לאלומה של אור חזק.

אקטואר טוב (עם או בלי מרכאות) שעורך הדין שמנהל את קרב גירושיי ההייטק "יגייס", יידע ״לתמחר״ צפי כזה על-פי נוסחאות מקובלות אשר בין היתר נסמכות על הצלחות עבר וכן פרמטרים נוספים המצויים בארגז הכלים של אקטואר, גם בבואו לנתח גירושיי הייטק. וכפי שכבר הסברנו בפסקה הקודמת, תחת שרביטו של עוה"ד המנהל את קרב גירושיי ההייטק, הדו"ח שיפיק אותו אקטואר, על-פי אותם כלים המצויים ב"ארגז הכלים" שלו, ובהתייחס לאותו זוג מושא אותם גירושיי הייטק, יהיה גבוה יותר או נמוך יותר בהתאם ללקוח שעוה"ד מייצג (איש ההייטק או בן זוגו של איש ההייטק).  

נכסים לא מוחשיים

נכסים לא מוחשיים נקראים לעיתים גם נכסים וירטואליים. חרף ״השם המפוצץ״ מדובר למעשה באותו הדבר; נכסים שאי אפשר לראות אותם בעין – אם מהסיבה שהם תלויים באירועים שטרם קרו ואם מהסיבה שיש כוונה להסתיר את קיומם. שוב, נכסים כאלה נמצא במשפחות של בכירים כמו גם אצל כאלה שאינם בכירים.

בהכללה ניתן לאזכר: ידע, רעיונות (שעשויים להיהפך לסטארטאפים), ״קשרים מניבים״, משיכת כספים רבים עבור ״חשבון הוצאות״ המאפשרים חיי מותרות כשבצידם תלוש משכורת צנוע, חוזה העסקה שיש בו קידום ומן הסתם ייצא לאור למחרת מועד הגירושין, ועוד ועוד.

כל אלה ואחרים הנם נכסים לכל דבר ועניין, שיש לבן הזוג זכות למחציתם (ובמקרים מסויימים אף לחלק גדול יותר) והמשותף לכולם הוא שאי אפשר לחוש אותם, לתמחר אותם ליום ״מועד הקרע״, ולעיתים אף לא לדעת אל קיומם. תרחיש כזה יהיה רלוונטי יותר ככל שמדובר ברמה גבוהה יותר של בכיר.

לסיכום

לבכירים – שבדרך ככלל יהיו במשרות ניהול – יש לרוב יכולת לתמרן את הכנסתם הגלויה לעין ובהתאמה להסוות ולהסתיר אפיקי הכנסה משמעותיים שיש להם כבכירים ואשר אין להם כוונה שבין הזוג שממנו הם רוצים להתגרש (או נאלצים להתגרש עקב יוזמה שנקט בה דווקא בן הזוג). חשוב לדעת שהמסלולים שתיארנו מוקדם יותר במאמר הם ״דו סטריים״:

מנהל בכיר שנחשב למצליח ומבוקש היום, לא בהכרח יהיה כזה מחר; קרנו עלולה לרדת בעיני מי שאחראי לקידומו ולפיתוח הקריירה שלו, הוא עלול להיות מעורב ב״פעילות אסורה״ שתגרום לפיטוריו, הארגון שבו צמח ושגשג עלול להיסגר והוא לא בהכרח יצליח לשחזר את מעמדו בארגון אחר, הוא עלול לחלות חלילה באופן שישפיע על יכולת ההשתכרות שלו ועוד ועוד. בכיר היום, לא בהכרח בכיר מחר.

גם האקטואר המוצלח והכישרוני ביותר לא יכול לחזות תרחישים כאלה. אלא שתרחישים כאלה מתממשים לא אחת ואז עלול הבכיר, שכל אותם נכסים בלתי מוחשיים שעסקנו בהם קודם לכן ואשר חולקו בינו לבין בן הזוג ממנו הוא מתגרש עתה, למצוא עצמו מול שוקת שבורה כאשר מצד אחד, אותם נכסים כבר אינם קיימים, ומצד שני הוא שילם ו/או ישלם לבן הזוג שממנו הוא מתגרש סכומים הנגזרים מנכסים כאלה, נכסים שניתן היה "לאקטר" שכן קיומם העתידי היה לכאורה מובטח, ומצד שני, הסתבר למרבה הצער כי אינם קיימים עוד. גם זו הנה סוגיה שאקטואר טוב, בשילוב  עם עו"ד מיומן ומנוסה, יוכלו לתת לה מענה מראש בהסכם הגירושין שייחתם בסופו של דבר. כפי שכבר אמרנו, גירושי בכירים בבסיסם אינם שונים מגירושין של אנשים שאינם בכירים. עם זאת, בגירושי בכירים יהיו נקודות ציון ודגשים שאופיניים רק לבכירים ובאלה בעצם יובחנו גירושי בכירים מגירושי אנשים שאינם מוגדרים או נחשבים לבכירים. או כאן, נכנסים לתמונה כישוריו של עוה"ד המומחה שיש לו התמקצעות בגירושי בכירים.

נקודה חשובה נוספת שאנו ממליצים לשים לב אליה ולתת עליה את הדעת, שמדובר במטבע אחת אשר שני צדדים לה. עו"ד מנוסה ומיומן יידע להתאים את ״חליפת הגירושין״ הנכונה, ל״בכיר״ המבקש להתגרש מבת הזוג שאינה מוגדרת כבכירה – ולשמור באופן מיטבי על האינטרס שלו בקרב הגירושין, ובאותה מידה, יידע להתאים את חליפת הגירושין הנכונה לאותו בן זוג שמבקשים להתגרש ממנו. שכן מדובר באותה מטבע אלא שצריך לדעת לשלוט בשני צידיה, שכן בכל צד שלה האינטרסים הם הפוכים. עו"ד טוב מיומן ומנוסה יידע לעשות זאת.

עוד כדאי לבדוק עד כמה לעו"ד שאליו פונים, פרט להיותו מיומן ומנוסה, עד כמה יש לו ניסיון עסקי בצד או מחוץ לפרקטיקה המשפטית, מה שמקנה לו יתרון השמור לאלה שעסקו בדברים הללו בפועל על פני אלה שלמדו עליהם באקדמיה. וישנם עורכי דין כאלה, כדאי לאתר אותם כשבוחרים עו״ד לייצוג באחת המערכות החשובות שאדם יכול להיתקל בהן במהלך חייו, אם לא החשובה שבהן.

בכיר כאמור, יכול להיות מנהל שכיר ויכול להיות גם בעל מקצוע חופשי עצמאי. לכל אחת מהאפשרויות הללו תרחישים וכיווני פעולה שונים. כדאי לדעת.

* המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות כתיבה בלבד והוא מכוון לנשים ולגברים כאחד, לאלה שיזמו את הגירושין כמו גם לאלה שהופתעו מהצעד שנקט בן הזוג ו-״השמיים נפלו עליהם״. מדובר במארג מורכב ורגיש מאין כמותו, שכדאי מאוד שילווה אותך לאורך הדרך ועד הגעה לחוף מבטחים עו״ד בעל ניסיון חיים עשיר, שכבר ראה כמעט הכל, הוא עצמו התגרש פעמיים וידע לנווט את גירושיו שלו בהצלחה.

בשנים האחרונות ישנה עליה מתמדת במקרי הגירושין. כפי שכולנו יודעים מדובר בסיטואציה לא פשוטה, וחשוב מאוד לקחת בחשבון את כל ההתנהלות העתידית בנוגע לנכסים שיש למתגרשים, בין אם מדובר בנכסים פיננסיים, נכסי נדל"ן, "נכסים בלתי מוחשיים" ועוד.

גירושין המתבצעים בצורה נכונה, יעניקו למתגרשים את השקט להתמודד עם השינוי שחל בחייהם. ישנם סוגים רבים של מקרי גירושין, ישנם מקרים בהם מעורבים ילדים, ישנם מקרים בהם מדובר בזוג בלבד, ויש מקרים בהם מעורב רכוש רב כמו גם נכסים בלתי מוחשיים (מוניטין, נכסי קריירה, פוטנציאל השתכרות עתידי ועוד), מקרים כאלה נכנה במאמר זה בכינוי גירושי הייטק.  נרחיב כאן על ההבדלים בין גירושים אלו לאחרים.

גירושי הייטק הנם גירושים מורכבים מטבעם

במצב האידיאלי של גירושין, מומלץ במידת האפשר, לתכנן את הגירושין. תכנון נכון יסייע בכל ההליך, ויהפוך אותו לקל ונכון יותר. כאשר מדובר בגירושים שהם גירושי הייטק, יש לקחת בחשבון כי מדובר במצב מורכב יותר ממקרה גירושים רגיל, ולכן התכנון חייב להיות בהתאם. זה כלל לא משנה מי יוזם את הגירושין, בין אם איש ההייטק או בת זוגו, או אשת הייטק ובן זוגה, חשוב שהם יקבלו את הליווי והסיוע המתאימים ביותר. כאמור ואף לעיתים במיוחד, בן או בת הזוג של איש ההיי טק זקוקים לסיוע משפטי באם הוחלט על גירושין או אפילו אם "רק" מתעוררת מחשבה על כך. משרדנו מספק שירות זה לשני הצדדים. חשוב להבין כי לגירושי הייטק מאפיינים שונים מהליכי גירושין אחרים, תחום זה הינו מורכב ברבדיו השונים, ולכן מומלץ לקבל ייעוץ מקצועי מעו"ד רון מיור, אשר מומחה בתחום זה.

תכנון משפטי נכון

ישנה חשיבות רבה לתכנון מראש של הגירושין. ישנו הבדל משמעותי, באם עורך הדין מקבל את התיק לידיו, לפני ההליך ובמהלך התכנון, לבין קבלת התיק בעיצומו של קרב הגירושין. כל הליך הוא חשוב, ויכול להטות את הכף לטובת מי מהצדדים. יש להבין כי ההצלחה בקרב גירושין זה, תהיה תלויה במידה ניכרת בדרך ניהול הסיטואציה על ידי עורך הדין, לרבות בדרך של בדיקת נכסים נסתרים" בין אם הם מוחשיים (נדל"ן, פיננסים וכו') ובין אם הם נכסים בלתי מוחשיים (מניות, אופציות, בונוסים צפויים בכפוף לעמידה ביעדים וכד'). לא פחות חשוב מכך הוא זיהוי מהיר ונכון של חלונות הזמן בהם ניתן יהיה לנהל שיח משותף, אשר יוביל לתוצאות טובות גם בהסכמת שני הצדדים. פרט לייעוץ המקצועי והניסיון הרב בתחום ייחודי זה שיש לעו"ד רון מיור, הוא יידע לשלב זאת גם ברגישות והכרת עצם סיטואציית הגירושין וקשייה, שכן הוא חווה זאת בעצמו, כאב גרוש לחמישה ילדים, והינו מכיר היטב את הפנים הרבות לסכסוכיי גירושין בכלל ולגירושין מורכבים מסוג זה בפרט.

גלילה למעלה
Play Video
דילוג לתוכן